Kádár-rendszer
(1956-1988)
AZ ÚJ KORMÁNY MEGALAKULÁSA:
A felkelő központok
felszámolásával párhuzamosan érkezett Budapestre, a szovjetek által kijelölt új
vezető, Kádár János, aki a november 4-én megalakuló Forradalmi Munkás-Paraszt
Kormány névében átvette a hatalmat.
A forradalom és
szabadságharcot a külső erőszak leverte, de a Kádár-kormánynak
és az MSZMP-nek még hosszú ideig meg kellett küzdenie a helyi, üzemi szinten (pl. a
munkástanácsokban) megnyilvánuló ellenállással és a nemzetközi elszigeteltséggel.
A MEGTORLÁS:
A hatalom a szovjet hadsereg
révén Kádár János kormányának kezébe került, de az ország nem volt hajlandó az
együttműködésre. Az MSZMP 1956-os decemberi
pártértekezlete ellenforradalomnak minősítette a
forradalmat, a társadalom ellenállását
azonban csak a szovjet csapatok erejére és az újonnan
szervezett karhatalomra (a pufajkásokra), majd a munkásőrségre támaszkodva tudta letörni.
1957-től megkezdődtek a forradalom résztvevői elleni
perek. A forradalomban résztvevő vezető politikusokat 1958-ban zárt tárgyaláson ítélték el. Nagy Imrét, Maléter Pált, Gimes Miklóst
és Szilágyi Józsefet kivégezték, társaik több éves
börtönbüntetést kaptak.
A későbbiekben a forradalom tabuvá vált.
POLITIKAI KONSZOLIDÁCIÓ:
A lakosság jelentős része
megkísérelte a fennálló hatalommal való együttélést, sokan pedig az új hatalom mellé álltak. Így demonstrálhatta az MSZMP
és a kormány már 1957 május elsején
tömeges támogatottságát.
Kádár a forradalom emlékét és a
magyar nép ellenszenvét kihasználva megakadályozta Rákosi visszatérését Magyarországra,
s követőit fokozatosan
kiszorította a hatalomból. A
forradalomból okulva a párt vezetői óvakodtak
a személyi kultusz bevezetésétől, a politikai aktivitás kikényszerítésétől és a
durva törvénytelenségektől. Az új politika lényegét Kádár
nyilvánosan is megfogalmazta: „Aki nincs ellenünk, az velünk van”.
1963-ban az ’56-os elítéltek zömét
szabadon bocsátották, s
ezzel párhuzamosan az MSZMP-n belül háttérbe szorították a sztálinistákat.
GAZDASÁGI KONSZOLIDÁCIÓ:
A politikai stabilizáció
érdekében alapvetőnek tekintették az emberek jólétének szerény, de folyamatos növelését, mintegy kárpótolva őket a
politikai szabadságjogok
korlátozásáért.
A gazdaságpolitikában csökkentették a beruházások arányát
az életszínvonal emelésére
szánt forrásokhoz képest, és nem erőltették a korábbiakhoz hasonló mértékben az
alapanyag-termelő ágazatok (pl. bányászat, kohászat) fejlesztését, bár a nehézipar továbbra is elsőbbséget
élvezett.
Célkitűzése ezután is a mezőgazdaság teljes
kollektivizálása maradt. A mezőgazdaságból kívánták
biztosítani az iparosításhoz szükséges munkaerőt.
1959 és 1961 között folyt a
mezőgazdaság kollektivizálása. A
téeszek szervezése most sem volt mentes az erőszaktól, emellett azonban a kormányzat igyekezett
megnyerni a parasztokat: kedvezményeket
nyújtottak, gépeket biztosítottak a gazdálkodáshoz, kiterjesztették a társadalombiztosítást a
termelőszövetkezeti parasztságra. Jelentősen csökkentette az ellenállást, hogy
nem a szovjet modell pontos másolására került sor, hanem engedélyezték a háztáji gazdaságok kialakítását. Ezáltal
lehetővé vált az otthoni állattartás, s így a magyar parasztság –
ellentétben a szovjet kolhozparasztokkal – nem idegenedett el a munkától.
A fenti módszerrel a téeszek
szervezése – ellentétben az 1950-es évek elejével – kevésbé járt a
mezőgazdasági termelés visszaesésével, és később biztosította a jó
élelmiszerellátást, ami a korszak
életszínvonal-politikájának egyik tartópillérévé vált.
„A LEGVIDÁMABB BARAKK” NEMZETKÖZI HÁTTERE:
A Kádár János vezette MSZMP
az 1960-as évektől olyan politikát kívánt alkalmazni, mellyel a magyar lakosság
és a nemzetközi közvélemény számára is bizonyítani
lehetett a szocializmus életképességét. Meghatározó szempont volt az életszínvonal évenkénti mértékletes emelése. Úgy gondolták, hogy ezzel helyettesíthetik a politikai szabadságot.
A TÁRSADALOM ÉS A HATALOM KIEGYEZÉSE:
A hatalom részlegesen rendezte
viszonyát a különböző egyházakkal, a
közvéleményt meghatározó írókkal, és meghirdette a nemzeti egység megteremtésének
szükségességét. Az „élni és élni hagyni”
politikája több mint két évtizedre megteremtette a hatalom és a
társadalom nagyobb konfliktusok nélküli együttműködését.
ÚJ GAZDASÁGI MECHANIZMUS:
Az ipar extenzív (új gyárak létesítésével és a
régiek bővítésével történő) fejlesztésének
a lehetősége lezárult. A
fejlődés a továbbiakban csak a
termelékenység fokozásán alapulhatott.
1968-ban bevezették hazánkban az új gazdasági mechanizmust, mely a piacgazdaság elemeit kívánta a
gazdasági vérkeringésbe beépíteni.
Az új gazdaságirányítási rendszer tágabb keretet
biztosított az önálló vállalati kezdeményezéseknek, és lépéseket tett a valós árak és bérek kialakítására is. A
rendszerbe azonban politikai megfontolásokból
fékeket építettek.
A GAZDASÁGI-TÁRSADALMI VÁLTOZÁSOK:
A hatvanas évek közepétől a
hetvenes évek elejéig az ipari termelésen belül meghatározóvá vált a jelentős anyag- és
energiaszükségletű nehézipar (61%), és kismértékben tovább
csökkent az élelmiszeripar valamint a könnyűipar részesedése. Az ipari
termelés dinamikus növekedése (átlagosan kb. 7%) elsősorban új beruházásokkal
(gépipar, vegyipar stb.) és új munkaerő bevonásával valósult meg, de a termelékenység nem javult. A korszak sikerágazata egyértelműen a mezőgazdaság, mely látványos fellendülést
produkált, csökkenő földterületen és csökkenő élőmunka ráfordítással, a
hatékonyság növelésével. A mezőgazdaság korszerűsítésében a gépesítésés a műtrágya felhasználás mellett jelentős szerepet
játszott az új növényfajták és az iparszerű növénytermesztés (kukorica, burgonya,
cukorrépa, napraforgó) elterjedése. Az állattenyésztés is felfutott, s ebben a
fejlődő háztáji gazdaságoknak is kiemelkedő szerep
jutott. Az infrastruktúrán belül a közlekedésben, elsősorban a
motorizáció terén (személygépkocsi, tehergépkocsi, autóbusz) indult el lényeges
fejlődés, ennek ellenére az
ország lemaradása a nemzetközi szinthez képest alig mérséklődött. Még súlyosabb elmaradást mutatotta hírközlés, a telefonhálózat kiépítettsége, hiszen az egy főre jutó
készülékek számába Magyarország a harmadik világ országainak színvonalán állt.
Befejeződött a mezőgazdasági
munkások tömeges elvándorlása az iparba. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nőtt a szellemi dolgozók, és csökken a fizikai
dolgozók aránya. Megkezdődött a vidék
polgárosodása, és folytatódott az urbanizáció
(a lakosság városokba
költözése), melynek új eleme, hogy nem elsősorban a főváros, hanem a vidéki (nagy)városok lélekszáma nőtt dinamikusan
(Miskolc, Győr).
Kiemelkedő jelentőségű, hogy
a Kádár-korszakban megszűnt a napi nélkülözés. A
jövedelmi viszonyok kiegyenlítődnek az
iparban és a mezőgazdaságban dolgozók között.
A GULYÁSKOMMUNIZMUS:
A gazdasági reform következtében robbanásszerűen nőtt a lakosság
fogyasztása.
A gazdasági változások széleskörű társadalmi mobilitást is eredményeztek, melynek
hatására nőtt az első generációs szellemi
foglalkozásúak aránya.
E folyamatot jelentős mértékben elősegítette az oktatási és a közművelődési
hálózat országos kiépítése. A
rendszer keretein belül szabadabbá
vált a sajtó és a könyvkiadás.
A nagyobb jövedelmek és a
szabadabb politikai légkör hatására jelentős mértékben emelkedett a Nyugatra utazó magyarok, és ezzel párhuzamosan a Magyarországra látogató
külföldiek száma is.
Az egypárti diktatúra kádári
változatának, a „gulyás- vagy frizsiderkommunizmusnak” a külső és belső népszerűségét tovább növelte, hogy a
szocialista táboron belül ezzel ellentétes folyamat bontakozott ki.
A REFORM LEÁLLÍTÁSA:
Az 1968-as csehszlovákiai
bevonulást követően a magyar pártvezetés a
reformkezdeményezéseket szigorúan a gazdaság területén akarta tartani, ám ez a
folyamat lefékeződéséhez vezetett.
A szovjet pártvezetés és a reformok MSZMP-n belüli
ellenzőinek nyomására 1972 után háttérbe szorították a gazdasági változásokat
kidolgozó politikusokat (Fock Jenő, Nyers Rezső), majd a reformotisleállították (1974). A pártelit
meghatározó tagjai fölismerték, hogy az újítások következetes végrehajtása
gyakorlatilag a pártállam felszámolásához
vezethet.
A VISZONYLAGOS JÓLÉT:
A politikából kirekesztett
emberek többségének figyelmét az egyéni vagyonszerzés (lakás, nyaraló, autó)
illetve a különböző vásárlási és utazási
lehetőségek kötötték le. A
politikai tisztánlátást az is nehezítette, hogy néhány
területen látványos eredmények születtek. A mezőgazdaság sikeresen helytállt a nemzetközi
versenyben. A hetvenes években kezdődő
válságjelek fölismerését nehezítette, hogy jó néhány régóta várt infrastrukturális beruházást ebben az időszakban adtak
át. Útjára indult a budapesti metró (1970), és megnyitották a balatoni
autópálya első szakaszát (1975).
A magyar külpolitika is ebben az évtizedben vált –
a szűkös mozgástér ellenére – a lakosság szemében sikerágazattá. A jószomszédi viszony keretében különösképpen
Ausztriával ápoltunk jó kapcsolatokat, ami a hetvenes évek végén a
vízumkényszer eltörléséhez
vezetett. Az évtized során rendeztükpolitikai
és gazdasági kapcsolatainkat az NSZK-val, a Vatikánnal és az Egyesült
Államokkal (ez utóbbi eredményeként
hazánk visszakapta a Szent Koronát és a koronázási jelvényeket).
A KIBONTAKOZÓ VÁLSÁG:
Az 1970-es évek elején a
jövedelemkülönbségeket is eredményező gazdasági reform leállítása és a munkások
helyzetét javító intézkedések (béremelés, munkaidő-csökkentés) hozzájárultak a
gazdasági-társadalmi konfliktusok tompításához. Ugyanakkor az ország gazdasági
teljesítőképessége, s főleg alkalmazkodóképessége nem javult, így az 1973-as olajválság nyomán egyre nagyobb mértékben
jelentkezett a cserearányok romlása. A tervgazdálkodás által
gúzsba kötött, a KGST piacára kényszerített magyar gazdaság képtelen volt alkalmazkodni az
olajválság teremtette világpiaci változásokhoz.
A pártvezetés a kibontakozó
gazdasági válságot nyugati kölcsönök felhasználásával kívánta
elkerülni. A fölvett kölcsönök azonban nem tudták a magyar gazdaság válságát
megoldani, mert felhasználásuk két súlyos
gazdasági tévedésen alapult. A kölcsönök jelentős részét az
elért életszínvonal megtartására fordították.
A rugalmatlan
tervutasításos rendszerben a megindított szénbányászati és nehézipari nagyberuházások jelentős része
csak rontott a helyzeten. Beindult az eladósodási spirál: a régebbi adósságok
törlesztésére kellett újabb kölcsönöket fölvenni, egyre rosszabb feltételekkel.
Az 1979-ben hozott megszorító intézkedések (áremelések,
reálbér-csökkenés) sem tudták rövid távon a magyar gazdaságot növekedési
pályára állítani, az adósságcsapdába került
ország gazdasági helyzetét rendezni.
ELMÉLYÜLŐ GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI VÁLSÁG:
Az ország gyorsan eladósodott. A
tervgazdálkodás nem versenyképes a piacgazdasággal.
Lehetetlen volt a korábbi
életszínvonal megőrzése. Miközben
az emberek egyre többet dolgoztak, az állam egyre kevésbé tudta biztosítani a
szocialista rendszer alapjainak tekintett vívmányokat (ingyenes egészségügyi
ellátás, teljes foglakoztatás stb.) Ez egyre szélesebb rétegek leszakadását, elszegényedését eredményezte.
A „gulyáskommunizmus”
meghatározó pillére, az életszínvonal folyamatos emelése összedőlt. A szociális
problémák társadalmi válságot okoztak, és egyre nagyobb tömegek fordultak el a rendszertől.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése